Historie

Nanne Harm LuigiesDe geschiedenis van het Museum voor Moderne Kunst De Rietgors begint met de komst van de heer Nanne Harm Luigies in Papendrecht in 1966. Luigies was een kunstverzamelaar, die tijdens zijn leven een gevarieerde collectie schilderijen, sculpturen en Chinees en ander porselein en aardewerk aanlegde.

Schenking

Om zijn verzameling bijeen te houden, schonk hij deze in 1972 in haar geheel aan de gemeente Papendrecht. Voor het beheer van het kunstbezit werd in 1974 Stichting De Rietgors in het leven geroepen, die na het overlijden van Luigies in 1977 Adrie Mouthaan als conservator in dienst nam. Sinds 1972 bestond er al een nauwe samenwerking tussen Luigies en Mouthaan bij de opbouw van de collectie. In 1983 verhuisde Museum De Rietgors naar een nieuw pand aan de P.C. Hooftlaan/hoek Markt.
De collectie van het museum, die werken bevat uit het impressionisme, het expressionisme en de naoorlogse moderne kunst, werd vanaf 1990 tot 2002 beheerd door de Culturele Raad Papendrecht in samenwerking met een conservator. Die raad organiseerde ook tentoonstellingen en activiteiten rond de collectie. In 2002 werd het museum gesloten.

De Vereniging van Vrienden van het Museum voor Moderne Kunst De Rietgors zorgde tussen 2002 (definitieve sluiting van het museum) en 2016 (ontbinding van de vereniging) voor het tentoonstellen van delen van de kunstcollectie d.m.v. “Presentaties” (20 x) in de hal van het Gemeentehuis Papendrecht en “echte” tentoonstellingen. In 2007 was er een grote overzichtstentoonstelling in het voormalige Rabobankgebouw in Papendrecht.

Vaste collectie

Tot de vaste collectie behoren vertegenwoordigers van de Haagse School (Isaac Israëls, Floris Arntzenius), de Hollandse expressionisten (Jan Sluijters, Kees van Dongen), Cobra (Karel Appel, Lucebert, Corneille) en na-Cobra (Theo Kuijpers, Thomas van der Linden). De collectie bevat ook werken van beroemde beeldhouwers als John Raedecker, Charlotte van Pallandt, Lottie van der Gaag, Siepmann van den Berg en J. Vermeire. Tevens bezit de collectie een aantal kleine sculpturen, waarvan er enkele permanent staan opgesteld in de hal van het Gemeentehuis.

De keuze van een vriend

De kunstwerken van Museum de Rietgors werden ook onder de aandacht van het publiek gebracht door middel van een maandelijkse column “De keuze van een Vriend”, die met foto op de gemeentepagina van het Papendrechts Nieuwsblad werd geplaatst én op de website van de Culturele Raad Papendrecht.

Tekst: P.C. Jorissen